Nieuwsbrief 23
Beste ouders,
Na een fijne vakantie (en roostervrije week) konden we maandag weer alle kinderen verwelkomen met een mooi lentezonnetje erbij. Helaas ligt er over die zon een grote schaduw, die ook veel kinderen niet onberoerd heeft gelaten. Hoe praat je met kinderen over oorlog, die relatief zo dichtbij is? Natuurlijk hangt het sterk af van de leeftijd van de kinderen, hoe zo’n gesprek wordt gevoerd. Onze collega’s hebben van de identiteitsbegeleider handvatten gekregen om dit onderwerp op kindniveau te kunnen bespreken. Afgelopen woensdag hebben de kinderen uit groep 7 & 8 gezongen voor de wereldvrede en sloten daarbij aan bij een landelijk initiatief. In Leiden worden ondertussen ook voorbereidingen getroffen om vluchtelingen een plek aan te bieden. Er wordt ook druk gezocht naar mogelijkheden om onderwijs te verzorgen voor de meegekomen kinderen. Ik heb een oproep van de burgemeester overgenomen, die kunt u hieronder lezen.
Juist in deze week werd de razzia herdacht bij het Joodse Weeshuis, die plaats heeft gehad in de Tweede Wereldoorlog. Onze leerlingen uit groep 8, hebben op initiatief van Jan-Jaap de Haan (vader van Gabriel en Dorian), zelfgemaakte gedichten voorgelezen bij het monument in de Roodenburgerstraat. De namen van alle weggevoerde kinderen werden opgelezen en de bijeenkomst werd afgesloten met de woorden dat het je vrienden hadden kunnen zijn. Ontroerend, maar ook heel confronterend.
Hier het prachtige gedicht van Emily uit groep 8B:
„Daar zit ik dan
Terwijl ik wel huilen kan
Ik ben nergens toegestaan
Wat wordt mij toch aangedaan!”
Geen woord teveel.
En dan over tot de orde van de dag. In deze nieuwsbrief vindt u het vakantierooster voor het schooljaar 2022/2023. De roostervrije dagen zijn er al in opgenomen.
Hoe zit het ook alweer?
Een school moet wettelijk een bepaald aantal uren lesgeven, maar heeft enige vrijheid hoe die uren te verdelen. Op de Joseph maken we lange weken, nl. inclusief de vrijdagmiddag. Dat betekent dat wij die extra gemaakte uren via vrije dagen teruggeven aan de kinderen. Dat verklaart waarom er verschillen zijn tussen de scholen en er bij ons bijv. meestal sprake is van twee weken vakantie in februari. De basis van het vakantierooster wordt aangegeven door het Ministerie. Vervolgens pakt de Gemeente het stokje over en communiceert met de plaatselijke schoolbesturen. De vrije ruimte, die er dan nog over is, wordt met de Medezeggenschapsraad van de school besproken. De MR geeft uiteindelijk toestemming voor het rooster.
Monica Tolenaar
De gehele nieuwsbrief lezen: klik hier