Aanpak voor competente leerlingen
Na het signaleren van de kinderen die binnen de doelgroep vallen, wordt er een passende aanpak gekozen die binnen de groep gerealiseerd wordt. In groep 1-2 is deze aanpak geïntegreerd in het dagprogramma; bijvoorbeeld in de grote en/of kleine kring en tijdens de werklessen. Vanaf groep 3 kan de passende aanpak binnen één vakgebied zijn, maar als een kind voor meerdere vakgebieden een passende aanpak nodig heeft kan deze ook vakoverstijgend worden aangeboden.
De aanpak varieert van:
– Compacten en verrijken
– Voor- en door-toetsen
– Versnellen
Begeleiding buiten de groep
Wanneer de aanpak in de groep voor een leerling niet voldoende blijkt te zijn kan een leerling geplaatst worden in de anders denken- en/of leren leren-groep. Welke aanpak gekozen wordt, is afhankelijk van het kind. We vinden het belangrijk dat bij ons op school alle kinderen hun talenten mogen en kunnen ontplooien.
De “Kikker” groep
Leerlingen die baat hebben bij meer cognitieve uitdaging kunnen voor een periode worden aangemeld voor de verrijkingsgroep van groep 1-2 de “kikkerklas”. Leerlingen uit verschillende groepen gaan met elkaar in kleine groepjes met uitdagende thema’s aan de slag.
De “anders denken” groep
De kinderen die hier aan deelnemen hebben buiten de klas uitdaging nodig bij het ‘anders’ denken. We gaan dan werken met onder andere creatief denken, filosoferen, werken met bladen van ‘out of the box’ en het samen spelen van uitdagende denkspellen.
De “leren leren” groep
Deze groep kinderen moet begeleid worden met mindset, executieve functies en ‘leren leren’. Denk hierbij voor de middenbouw aan kinderen die het lastig vinden om fouten te maken, die uitdagingen uit de weg gaan en zo hun eigen leren in de weg staan. Ze gaan ontdekken wat voor hen makkelijk is en wat ze nog moeilijk vinden. Ze gaan leren voor zichzelf een doel te stellen, daar in kleine stappen aan te werken en te evalueren hoe het gegaan is en wat de volgende stap kan zijn. We proberen van een vaste mindset meer een groeimindset te maken aan de hand van twee figuurtjes die Growie en Fixie heten.