Home Ons onderwijs Kleuteronderwijs

Kleuteronderwijs

De kleuters zitten in heterogene kleutergroepen oftewel de groepen 1 en 2 zitten bij elkaar. Vanuit een veilig pedagogisch klimaat proberen wij ons onderwijs zo goed mogelijk af te stemmen op de behoefte van ieder kind. Dit kunnen we onder meer realiseren door het werken in hoeken. Tijdens het werken in hoeken heeft het kind de keus uit diverse activiteiten, die op verschillende niveaus uitgevoerd kunnen worden.

We werken ontwikkelingsgericht. We sluiten aan bij het niveau van het kind en stimuleren het kind om zich verder te ontwikkelen. Hierbij is de informatie uit het OntwikkelingsVolgModel (OVM) dat we gebruiken richtinggevend voor het onderwijsaanbod in de groep. Het kind wordt uitgedaagd de volgende stap in zijn ontwikkeling te maken: dat wat hij nog net niet zelfstandig kan. De leerkracht heeft de rol van de begeleider. Kleuters leren spelenderwijs vanuit hun eigen belevingswereld van en met elkaar.

In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit thema’s. Op een planmatige manier bieden we betekenisvolle activiteiten aan binnen de leerrijke omgeving zodat kinderen hun leerdoelen kunnen bereiken. Je kan leerlingen uitdagen door de hoeken leerrijk in te richten, door gerichte opdrachten te geven of door ze mee te laten doen met een begeleide activiteit bij de leerkracht. Daarnaast besteden we aandacht aan vaardigheden die nodig zijn om goed tot leren te komen de zogenoemde executieve functies.

Voor meer informatie over ons kleuteronderwijs verwijzen wij u naar de algemene informatie van groep 1/2.