Leerling begeleiders
Op de Josephschool zijn diverse mogelijkheden om leerlingen buiten de groep te begeleiden. Op grond van een zorgvuldige aanmeldprocedure wordt bekeken welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen. Er gaat altijd een periode met begeleiding door de leerkracht binnen de groep aan vooraf.
Remedial teaching
RT wordt op de Josephschool ingezet voor leerlingen die na de analyse van de schoolresultaten, observaties in de groep en overleg met de intern begeleider in aanmerking komen voor extra begeleiding. De kinderen krijgen 1 à 2 keer per week individuele ondersteuning òf ondersteuning in een klein groepje van één van onze leerlingbegeleiders. Er wordt gewerkt met een handelingsplan.
De RT vindt plaats in 3 rondes van ongeveer 10 weken voor een bepaald vakgebied; rekenen, spelling, technisch- of begrijpend lezen. Het is een kortdurend traject met als doel de leerlingen weer zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de groep (de basisgroep of de verlengde instructiegroep).
Om zoveel mogelijk leerlingen aan bod te laten komen is het in principe niet mogelijk om twee periodes aaneengesloten deel te nemen.
Bouw
Ten behoeve van de ondersteuning op het gebied van het aanvankelijk technisch lezen kunnen leerlingen, indien noodzakelijk, onder begeleiding van een deskundige met het computerprogramma BOUW werken. Bij deze begeleiding wordt ook inzet van ouders verwacht.
D-dact
Een aantal leerlingen in de midden-en bovenbouw krijgt begeleiding van RT bureau D-dact. Leerlingen komen hiervoor alleen in aanmerking wanneer er signalen zijn voor ernstige dyslexie.
Werkhouding en sociaal-emotioneel gedrag
In deze begeleiding ligt de nadruk op gedrag/werkhouding en dit wordt gecombineerd met een didactische vraag. In samenspraak met de leerkracht, intern begeleider, ouders en eventueel externen schrijft de gedragsspecialist een ontwikkelingsperspectief (OPP) om zo optimaal mogelijk aan te sluiten bij de ontwikkeling en onderwijsbehoeften van de leerling.
NT2 (Nederlands als tweede taal)
Voor leerlingen met een anderstalige achtergrond die starten met het volgen van Nederlands onderwijs is, indien noodzakelijk, begeleiding mogelijk op het gebied van woordenschat en/of communicatieve redzaamheid.
Voorschotbenadering
In groep 2 wordt in februari een lettertoets afgenomen. Op grond van de resultaten wordt gekeken welke leerlingen in aanmerking komen voor extra ondersteuning op het gebied van klank-teken koppeling. Deze begeleiding vindt plaats in de periode maart t/m juni in een klein groepje en wordt gegeven door een onderwijsassistent.
Anders denken/ leren-leren/ projecten
Wanneer de aanpak in de groep voor een (hoog)begaafde leerling niet voldoende blijkt te zijn kan een leerling geplaatst worden in de anders denken- en/of leren leren-groep. Hier wordt groeps-doorbroken aan individuele doelen gewerkt waarbij motivatie, interesse, talent en contact met ontwikkelingsgelijken centraal staan. De groepsleerkracht meldt de leerling met een specifieke leervraag aan. De begeleiding vindt plaats in een ronde van 10 weken. Na deze periode wordt beoordeeld of deelname nog wenselijk is of kan worden gestopt. Daarnaast zijn er leerlingen die onder begeleiding binnen de groep werken aan projecten.